Christopher Tye Complete Consort Music

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Nomination ICMA (International Classical Music Awards) 2017
Presto Classical Top 100 discs of 2017

Phantasm  
Laurence Dreyfus
, treble viol and director
Emilia Benjamin, treble and tenor viols
Jonathan Manson, tenor viol
Mikko Perkola, bass viol
Markku Luolajan-Mikkola, bass viol


Recording Date: 20-22 September 2016
Recording Location: Boxgrove Priory (Sussex, UK)
Producer and Engineer: Phillip Hobbs
Post-Production: Julia Thomas

Editions used:
Christopher Tye, Complete Consort Music, ed. Bernard Thomas (London Pro Musca Edition, 1991)
“Sit fast”, an edition in parts without bar lines prepared by Liam Byrne: our thanks to Liam Byrne for sharing his edition with us.


 

Wahrscheinlich im Jahr 1505 und damit fast zeitgleich mit Thomas Tallis soll Christopher Tye das Licht der Welt erblickt haben. Und wie seinem englischen Landsmann und Komponistenkollegen sind Tye geistliche Vokalwerke von zeitlos eindringlicher Schönheit gelungen. Wenngleich seine Kirchenmusik dementsprechend ihren festen Platz bei jenen Vokalensembles hat, die sich auf die Alte Musik spezialisiert haben, so genießt eine außergewöhnliche Instrumentalsammlung aus der Feder dieses Renaissance-Komponisten eine noch größere Popularität. Es handelt sich dabei um immerhin 21 vollständig überlieferte „In nomine“-Stücke, mit denen Tye den Grundstein für eine besonders in England intensive musikalische Beschäftigung mit der Passage „in nomine Domini“ aus einer Messe von John Taverner legte. Wie etwa Henry Purcells ebenfalls für Gamben geschriebene „In nomine“-Fantasien besitzen zwar auch Tyes bisweilen gerade einminütigen „In nomine“-Kunstwerke keinen liturgischen Bezug. Dafür kommen die oftmals mit Titeln wie „Trust“, „I Come“ oder „Believe Me“ versehenen Stücke bei aller packenden Intensität, wie sie typisch für die Consortmusik des Elisabethanisches Zeitalter gewesen ist, mit geradezu aufreizendem Raffinement im Harmonischen sowie sogar lautmalerischen Gimmicks daher. Der Schluss des mehrstimmigen, würdevoll dahingleitenden „Say So“ wird urplötzlich dissonant zerfasert. Und mit „In nomine ‚Cry‘“ fühlt man sich ein wenig wie auf einem Londoner Marktplatz mit den entsprechenden lautstarken Händlern. So reizvoll diese kleine musikalische Szene ist – auch hier legt das fünfköpfige englische Gambenensemble Phantasm größten Wert auf eine Klang- und Ausdrucksfülle, mit der man das gesamte Tye-Album zu einem Ereignis und Erlebnis gemacht hat. Mit entsprechendem Gespür für Tyes Kunst, rhythmische Komplexität und harmonischen Reichtum mit einer vom tiefen Glauben gespeisten Ernsthaftigkeit zu versöhnen, veredeln die Musiker um Ensemblegründer Laurence Dreyfus dementsprechend auch die zehn weiteren Stücke. Und allein das sechsminütige, lamentogleiche „Sit fast“ gehört zu den absoluten Wunderwerken der Consortmusik des 16. Jahrhunderts – vorausgesetzt, es wird so dargeboten wie jetzt von Phantasm.

Guido Fischer, Jan 2018 - read review on RONDO

In his notes to this recording, Laurence Dreyfus, director of the viol consort Phantasm, expounds on the eccentricities in the consort music of Christopher Tye (c1505-73). 31 pieces survive complete, and they are all here. They abound in audacious dissonance and daunting complexities of rhythm and meter. It is worth remembering that such music was intended primarily for the delectation of the players, and each would have only a single part without bar lines, so that the total musical picture could be comprehended only by hearing what the others were playing and keeping tenaciously to the pitches and rhythms of one’s own part. Five parts form the standard complement in Tye’s consort pieces, but there survive one each in three, four, and six parts. Of these pieces, 21 are examples of that quintessentially English genre, In Nomine. There are two more by Tye that do not survive complete. All such pieces derive from the sixpart Mass Gloria Tibi Trinitas of the 1520s by John Taverner. It is a cantus firmus mass based on the Sarum plainsong melody of that antiphon. In the Benedictus of the mass (“Benedictus qui venit in Nomine Domini”), Taverner reduces the parts to four at the words “In Nomine”, with the cantus firmus in long equal note values. It is a mystery why this particular passage gave rise to at least 150 instrumental compositions ranging chronologically from Thomas Preston (d after 1559) to Henry Purcell. The fact that they are called In Nomines confirms the reference to Taverner’s mass. It appears that Tye composed more pieces in this genre than anyone else. Many have cryptic subtitles like “Say so”, “Follow me”, and “Seldom seen”. Other pieces based on plainsong include four on the responsory Dum Transisset Sabbatum and one each on Christus Resurgens and O Lux Beata Trinitas. It is possible that these originated as vocal motets, and it is worth noting that the boundaries between vocal and instrumental music were not as firmly fixed in the mid 16th Century as they later became. Even untexted music might as likely be sung to solfege syllables as played by instruments, though some of these plainsong-based works of Tye exceed normal vocal ranges. There are pieces with sacred titles but not based on plainsong: ‘Amavit eum Dominus’, ‘Rubum quem’, and ‘Laudes Deo’. Finally there is the three-part ‘Sit Fast’, an amazingly intricate work based on ostinato figures that Dreyfus describes as “orderly but never predictable”. There are several very fine viol consorts currently active, but if I had to pick a favorite, it would be Phantasm. Their playing is technically unimpeachable, and their warm tone is beautifully recorded here with every part distinctly audible. What I find most admirable is their keen sense of forward movement and phrase trajectory. At the same time they maintain that quality of conversation among friends that I believe to be the essence of consort music.

William J. Gatens, Jan 2018 - published in American Record Guide

David Skudlik